Přípravy před cestou, červenec 2023

Přípravy před cestou, červenec 2023

Stanovil jsem si priority, že bez některých věcí prostě nemžeme odjet. Jedna z nich byl třeba nosič na jízdní kola. Líbilo se mi, jak to mají třeba autobusy, tj.svisle zavěšená kola, kontaktoval jsem i firmu, která nosič vyrábí, ale cena za 4 kola byla opravdu dost vysoká a navíc, upevnění kol je poplatné tomu, aby se rychle sundávaly na zastávkách, nikoli jízdě v terénu.

Pak jsem zjišťoval jak jsou na tom střešní nosiče kol, s tím, že bych je namontoval na svislo na zadní stěnu. Upevňovací kyvné úchyty jsou ale dělané z tak tenkého plechu, že skoro nechápu, jak je možné, že to to kolo udrží. Když jsem si pak i přečetl na netu zkušenost člověka, který si koupil nosič od top značky a po 2 dnech jízdy někde v tureckých horách se mu stejně urval a i s velmi drahým kolem se poroučel k zemi, zjistil jsem, že tudy cesta nepovede. Pak jsem zvažoval vlastní výrobu (nic na tom není), ale zas řešit na cestách, že mne bude kvůli tomu popotahovat… Nakonec jsem zjistil, že nejpevnější uchycení je za přední vidici (nutno sundat přední kolo). Koupil jsem jeden (brněnská značka) a otestoval na jednom kole, bylo to, tak jsem dokoupil zbylé 3. Po týdnu cestování cestou necestou zatím fungují ok ani se nechnou, sundávat a zase nasazovat přední kola je sice trochu opruz, ale dá se to zvládnou, navíc se v montáži a demontáži na auto neustále zrychluji, už to dávám za cca 30min (to je včetně osazení a zajištění dešťových plachet, zamčení k nosičům a stažení (pro jistotu) upínáky.

Další věc, kterou bylo třeba před odjezdem dořešit byla baterie. Pro napájení nástavby jsem používal původní startovací baterie z auta (do auta jsem koupil nové). Už loni jsme jezdili a bylo to v pohodě, svícení, nabíjení telefonů, čerpadlo…jenže letos v červenci jsem zapojil kompresorovou lednici a bylo vymalováno. Po jednom dni (na kurzu windsurfingu na Mušově) jsem došel k autu, namydlil si hlavu šampónem, pustil sprchu a po 20s vše vyplo (včetně čerpadla na vodu), baterky (2x100Ah) byly úplně vybité. Pochopil jsem, že musím řešit solár nebo větší kapacitu nebo oboje. V Avii jsme měli plynovou absopční lednici a už bych ji nechtěl, funguje ok do určité okolní teploty a pak zkolabuje a nechladí vůbec. Takže co dál? Ceny LifePo jsou vysoké, ceny FVE nízké 🙂 Nakonec jsem se rozhodl postavit si LiFePo baterie z článků, dopojit balancér, udělat krabici a ušetřit klidně 40% ceny sestavené baterie. Tak jsem objednal články, abych po dvou dnech zjistil, že ta stejná firma nabízí v akci celý bateriový pack s trošku vyšší kapacitou s tak velkou slevou, že se to blíží ceně, kterou mě budou stát jen komponenty. Tak jsem ji hned objednal, s omluvou zrušil předchozí objednávku a čekal jsem na doručení. Nevím, jestli tak velká sleva byla úmysl nebo chyba, faktem je, že druhý den už byla baterie za mnohem vyšší cenu, ale možná jsem jen chytl konec akce. No a FVE panel jsem nakonec namontoval taky, taky ve slevě, prostě za tu cenu, proč si to na střechu nedát. Zkušenosti po týdnu – pohoda, elektřiny mám na rozdávání.

Poslední věci, kterou jsem potřeboval před odjezdem vyřešit, byl přechod mezi kabinou a nástavbou při jízdě v terénu, problém popisuji v předchozím příspěvku. Vytvořil jsem gumový límec, bohužel různě pršelo, tak jsem to dělal, vždy když bylo chvilku sucho, tak jsem to montoval (musel jsem udělat 2 rámečky a osadit je – jeden na nástavbu a druhý na kabinu). Jak jsem pospíchal, tak jsem různě tmelil černým PUR tmelem, měl jsem úplně černé ruce, nešlo to pak vůbec umýt. Až teď, po týdnu cesty, začínám mít ruce s normální barvou. Projeli jsme několik silných lijáků a zatím (kromě pár kapek) to drží. Nicméně, celé to budu muset předělat, opět důvody v předchozím příspěvku.

Facebook
Google+
https://www.evamelo.cz/pripravy-pred-cestou-cervenec-2023">
Instagram